onderhoud ademautomaten
Duikschool 2022 - cms pagina - onderhoud ademautomaten

Onderhoud ademautomaten

Automatenset kleine beurt

WIl je weten of je automaat nog in orde is? Bij een kleine beurt controleren we de middendruk en de afstelling van de 2e trappen. Waar nodig stellen we deze bij. We checken de set op lekkages, verontreiniging en nog wat andere uiterlijke kenmerken. Na deze controle kan je weer met vertrouwen het water in. Uit de test kan ook naar voren komen dat je automaat een gedeeltelijke reparatie of een volledige servicebeurt nodig heeft. In dat geval nemen we contact met je op. De doorlooptijd van een kleine beurt is meestal 1 tot 3 dagen.

Automatenset volledige servicebeurt

Een automatenset heeft periodiek een onderhoudsbeurt nodig. De set wordt dan gedemonteerd, schoongemaakt, voorzien van nieuwe onderdelen, gemonteerd en afgesteld. Na dit uitgebreide onderhoud is de automaat weer als nieuw. De fabrikant van de automaat schrijft voor welke onderdelen standaard vervangen moeten worden. Deze worden geleverd in servicekits. Daarnaast kan het nodig zijn om extra onderdelen te vernieuwen zoals slangen en mondstukken. De doorlooptijd van een complete servicebeurt is meestal 1 a 2 weken. Sneller is soms mogelijk, neem hiervoor contact op. Als er speciale onderdelen besteld moeten worden kan het langer duren.

Volgelaatsmasker

Een volgelaatsmasker van Ocean Reef heeft jaarlijks een onderhoudsbeurt nodig. Het masker heeft een geintegreerde 2e trap waarvan onderdelen vervangen moeten worden. Verder wordt gecontroleerd of het masker zelf nog goed afsluit. Het masker wordt gedemonteerd, schoongemaakt, voorzien van nieuwe onderdelen, gemonteerd en afgesteld. Na dit uitgebreide onderhoud is het volgelaatsmasker weer als nieuw. Ocean Reef schrijft voor welke onderdelen standaard vervangen moeten worden. Deze worden geleverd in servicekits. Daarnaast kan het nodig zijn om extra onderdelen te vernieuwen zoals het gelaatstuk en de visor. De doorlooptijd van volgelaatsmasker onderhoud is meestal 1 a 2 weken. Sneller is soms mogelijk, neem hiervoor contact op. Als er speciale onderdelen besteld moeten worden kan het langer duren.

Spare Air

Een Spare Air noodademsysteem heeft jaarlijks een onderhoudsbeurt nodig. De set wordt gedemonteerd, schoongemaakt, voorzien van nieuwe onderdelen, gemonteerd en afgesteld. Na dit uitgebreide onderhoud is de Spare Air weer als nieuw. Spare Air schrijft voor welke onderdelen standaard vervangen moeten worden. Deze worden geleverd in servicekits. De doorlooptijd van een Spare Air is meestal 1 a 2 weken. Sneller is soms mogelijk, neem hiervoor contact op. Als er speciale onderdelen besteld moeten worden kan het langer duren.

kleine beurt € 40,-

1e trap € 22,50
2e trap  € 22,50
octopus  € 22,50
inflatorslang  € 5,-
console € 12,50
servicekits  € 35,- tot € 75,-
totaal € 110,- tot € 150,- *

volgelaatsmasker  € 80,-
servicekit € 30,75

spare air  € 40,-
servicekit € 65,-

* Een automatenset bestaat uit een 1e trap, 2e trap, octopus, inflatorslang en een console. De arbeidskosten komen op € 75,- en servicekits zijn € 35,- tot € 75,-, afhankelijk van het merk en type. Soms moeten er extra onderdelen vervangen worden zoals slangen en mondstukken. Bij oudere automaten kan het economischer zijn om deze in te ruilen voor een nieuwe set.

Onderhoudsfrequentie

Apeks 1e trappen om de 2 jaar,